Blog: Kies je ondernemers naam met zorg

Sociaal ondernemen: what’s in a name? Kies je ondernemers naam met zorg!

Sociaal ondernemen is hot, hip en trendy. Het klinkt niet alleen goed, het voelt ook goed om vanuit je hart een bedrijf te starten. Is dat genoeg om succesvol te zijn? Natuurlijk niet, ondernemen is geen gespreid bedje. Maar als het lukt om die lang gekoesterde droom te realiseren en er ook nog eens geld mee te verdienen, geeft dat veel voldoening.

Een ondernemer krijgt heel wat voor zijn of haar kiezen. Ik heb er bij de Metaalunie, de Kamer van Koophandel en de Economic Board Utrecht duizenden gezien en gesproken en verbaas mij altijd weer over hun onverwoestbare enthousiasme, optimisme en doorzettingsvermogen.

Ondernemers hebben ons gebracht waar we nu zijn: een van de rijkste landen ter wereld met een over het algemeen gelukkige en gezonde bevolking. Nog mooier dan ondernemen is sociaal ondernemen want dan verdien je niet alleen je eigen geld, je doet ook nog wat voor de maatschappij.

Coole naam

Kies een coole naam en het kan niet meer stuk zou je denken. Maar ondernemen is hard werken, vallen en weer opstaan en die coole naam heeft een ander al voor je neus weggekaapt. Natuurlijk kies je niet een naam die al bestaat, een die verwarring oproept of een naam die niemand begrijpt. Lastig want de lijst bestaande namen is eindeloos lang:

  • familienamen: Dell, Honda, Porsche en Peugeot zijn wereldberoemd maar ook menig dienstverlener (advocaat, notaris, accountant of reclamebureau) schermt met zijn achternaam of de initialen van de partners. Voornamen kunnen ook en klinken persoonlijk: Mercedes, Ben, Linda etc.
  • afkortingen: klassiekers zijn AH, BMW, DE, ING, IBM, KLM, KPN, NS, RABO, FIAT, VW etc.
  • combinaties van namen en afkortingen: Aegon, ABN AMRO, EndeMol etc.
  • what you see is what you get: Beter Bed, Green Wheels, Booking.com etc.
  • namen die positieve emotie oproepen: Apple, Uber, Good Company, Tango, Jumbo, Plus etc.
  • let op met namen die de grens overgaan. Wat in het in Nederland goed doet, kan in een ander taalgebied belachelijk of zelfs aanstootgevend zijn. Andersom zijn Engelstalige namen in Nederland al snel synoniem voor trendy en modern. Social entrepreneur klinkt beter dan sociaal ondernemer al is het precies hetzelfde. What’s in a name?

To do

Tip 1. Check bij de KvK of een naam al bestaat 

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten-of-overnemen/bedrijf-starten-wat-moet-u-regelen/een-bedrijfsnaam-kiezen/

Tip 2. Een handelsnaam is niet hetzelfde als een merk. Merken kun je tegen betaling laten registeren om diefstal te voorkomen. Check daarom het merkenregister

https://register.boip.int/bmbonline/intro/show.do

Tip 3. Er zijn ook domeinnamen. Check dit bij SIDN https://www.sidn.nl/

Armand Leenaers