Blog: Passie voor fondsenwerven

Een andere blik op fondsenwerven

Je bent een wijkorganisatie en wil graag koken samen met buurtgenoten voor eenzame ouderen. Een mooie gedachte maar dat vraagt wel om een professionele keuken en een gezellige ruimte om samen te eten. Hoe pak je dat aan? Ga je een fonds aanvragen bij een bank? Of zijn er ook andere mogelijkheden om je droom werkelijkheid te laten worden?

Kijken naar ‘fondsenwerven’ kan op verschillende manieren en vanuit verschillende posities: vanuit de vragende partij, vanuit de gevende partij en vanuit de doelstellingskant.

Zo is het belangrijk dat de vragende partij geen afhankelijke houding maar een houding vanuit gelijkheid laat zien: ik wil graag iets realiseren en de andere partij heeft daarvoor de middelen. De aanvraag is daarom goed beargumenteerd en je laat zien welke inspanning jezelf doet om het doel te bereiken. Kleine, wel essentiële acties die geld genereren en bijdragen aan de realisatie van het gewenste doel.

Vanuit de doelstellingskant kun je er ook naar kijken: in je wijkgebouw wil je een keuken met meerdere kookunits om voor buurtbewoners kooklessen te organiseren. Je hebt maar zo €25.000 aan fondsen hiervoor nodig. Je kunt je afvragen of je gloednieuwe keukenblokken wilt kopen of is er een alternatief? Zijn er woningbouwverenigingen met plannen voor het vervangen van keukens? Misschien kun je zo een tweedehands keuken samenstellen? Of kan er een extra keuken besteld worden met korting?

Vanuit de gevende partij tenslotte: je zou kunnen nagaan of keukenleveranciers bereid zijn hun naam of merk te verbinden aan je wijkproject. Een tegenprestatie is dan wel aan de orde: de keukenleverancier nodig je natuurlijk uit bij de opening of je biedt een kookworkshop gratis aan, voor het personeel van het bedrijf.

Voor alle fondsenwervingsvragen geldt: bedenk voor jezelf wat je wilt bereiken en zorg voor de juiste argumentatie en tegenprestatie. Fondsenwerving is een zakelijke transactie en vraagt om het bekijken van een aanvraag vanuit de verschillende posities zoals hierboven beschreven. Je zult zien dat je met een actieve en onafhankelijke houding veel meer kunt bereiken.

Jan Koster.