Communicatieplan AnosmieVereniging

Vrijwillige professionals STIDAD helpen AnosmieVereniging  (Samenvatting artikel PGO support website Juni 2015)

Een strak communicatieplan, gebouwd op een helder omschreven missie. Kirsten Jaarsma, voorzitter van AnosmieVereniging, is enthousiast over het resultaat uit de samenwerking met 2 vrijwillige professionals van Stidad.

Kirsten Jaarsma_retouche_uitsnede

Voorzitter AnosmieVereniging Kirsten Jaarsma

Betaalbare professionele hulp AnosmieVereniging is een kleine patiëntenorganisatie met vrijwillige bestuursleden. Met ieder zijn talenten natuurlijk, maar bij het schrijven van een communicatieplan wilden we graag professionele hulp. Een commercieel bureau is kostbaar. Via PGOsupport kwamen we in contact met STIDAD“, vertelt voorzitter Kirsten Jaarsma.

In 2 dagdelen richting bepaald De AnosmieVereniging wilde het bestaansrecht scherpstellen, doelgroepen vaststellen en bepalen hoe ze deze de komende 2 jaar het beste kan benaderen. Mariëtte Sijnhorst, voormalig Manager Marketing & Communicatie van zorgverzekeraar Agis en Armand Leenaerts, voormalig Manager Marketing & Communicatie bij de Kamer van Koophandel, Midden Nederland bleken geknipt voor deze klus.

Zij hebben ons uitstekend begeleid tijdens 2 intensieve sessies. Door hun aanpak hebben we zelf de bouwstenen geleverd voor ons plan. We hebben het als team gemaakt. Dat vind ik belangrijk. Want je kunt het een adviseur wel laten maken, maar het is de bedoeling dat het je eigen plan is. Het was ook heel prettig dat Mariëtte en Armand zich snel goed konden inleven in de aandoening en onze omstandigheden.”

Teamwork In teamverband hebben de beide adviseurs met bestuursleden Kirsten Jaarsma en Guido Stiglic het plan gemaakt. De vereniging bleek al een concept missie op papier hebben staan. In de eerste sessie zijn de missie en visie verder bediscussieerd en vastgesteld. In de 2e sessie zijn de onderdelen van het format communicatieplan besproken en uitgewerkt: wie zijn de doelgroepen, wat zijn de doelstellingen, welke middelen komen in aanmerking?

Geen papieren tijger Naast missie, visie en uitgangspunten bevat het plan activiteiten. Zo wil de vereniging de website vernieuwen en komt er 8 keer per jaar een nieuwsbrief. “Daarmee maken we een belofte naar onze stakeholders. Acties staan nu op papier. Zo verloopt de communicatie gestructureerd. Ik kan STIDAD van harte aanbevelen“, besluit Kirsten Jaarsma.